Написали сте първия роман или сте професионален издател, който търси нови партньори за реализиране на (не)стандартни проекти? Pulsio Print споделя с вас целия си опит при отпечатване на романи по отношение на:

impressions de romans Pulsio Print

Най-голямата стойност на романа е в неговия текст. Ето защо отпечатването му се извършва предимно с черно мастило върху хартия с бял цвят или цвят слонова кост.

Избора на хартия за тялото на книгата

Обемна хартия

Класическата хартия, използвана за отпечатването на романи, е обемната хартия. Използва се в почти 90 % от случаите. Създадена специално за печат на книги, този тип хартия притежава невероятна плътност, като осигурява на романa обем, много важен при по-кратки текстове. Но също така и лекота, необходима при по-дълги произведения. Допълнително, хартията притежава голям капацитет за абсорбиране на мастило. По тази причина е и често предпочитана при печатане на текстове с наситено черно мастило, които изискват по-голяма плътност. На английски обикновено се нарича “bulky”, обемиста, с обем.

Обемната хартия се предлага в много различни нюанси и качество. Ако романите са илюстрирани, е препоръчително да се подбере от висококачествените категории хартия, които са с по-висок грамаж.

Обемна хартия Premium

Salzer / EOS / Premium Extra White или Premium Blue White / Lake 2000 / Lac 3000: няколко имена за една хартия – това е една от особеностите при производството и разпространението на хартията, която често се предлага под различни имена и марки.

Хартията, произведена в завода Salzer в Австрия (най-старата хартиена фабрика в Европа), се характеризира с изключително приятна на допир текстура, много добра плътност и висок обем (2). При тази хартия не се използва дървесен материал. Предлага се в два цвята – “special extra white ” (бяла) и “special blue white” (слонова кост), наречени още “premium extra бяла” и “premium слонова кост”.

Munken Premium: е обемна хартия без съдържание на дървесна маса, без покритие, като повърхността ѝ има матово-копринен вид. Идеална е за черен печат, както и за производство на произведения и арт издания с високо качество.

Съществуват две версии: Munken Premium Cream – с кремав цвят за оптимален комфорт при четене и Munken Premium White с естествена белота за лекота при четене. Munken Premium е добре известна марка хартия, но тя е с около 10 % по-скъпа от тази на “Salzer”.

Хартия Alizé произведена от хартиени заводи Vizille: без съдържание на дървесна маса, с FSC или PEFC сертификат, тази хартия комбинира добра текстура за отпечатване с изключителен завършек, който я прави много приятна при допир. Съществува в два нюанса: бял и златист. С обемност от 2 и грамажи от 55 до 150 г тази хартия е идеална за отпечатване на романи.

Висококачествени обемни хартии

Munken Print: Munken Print комбинира най-интересните свойства на хартията с и без съдържание на дървесна маса. Тази хартия има плътност, покритие и яркост при печат. Предлага се в широка гама от различни на грамаж и обемност варианти, които могат се използват както за корица, така и за вътрешните страници. Съществуват две версии: Munken Print Cream с кремав нюанс и Munken Print White с естествена белота.

Хартия „Дунав/Aura“ на Salzer притежава естествен нюанс на слонова кост. Тя е идеална за печат на черно-бели текстове. Предлага се стандартно с обем 2 или 1.8. Основното предимство е по-ниската ѝ цена от около 10 %, но недостатъкът е, че не се предлага в бяло.

Хартиите на Stora Enso (кремав, лукс, класически): изработени в Скандинавия, те притежават изключително качество и са адаптирани за отпечатването на романи, а някои от тях са и илюстрирани с изображения, които имат изцяло черно-бели форми.

Хартия „creamy”: нейният естествен кремообразен нюанс и специално приспособените грамажи (55, 60, 70, 80 г) са предназначени за отпечатване най-вече на книги, в които преобладават текстовете. Особено подходяща е при произведения с много страници.

Хартия “classic”: има по-скоро бял нюанс, естествен вид и добра плътност. Високата й обемност (2) я прави предпочитана хартия за текстове в черно, но и за черно-бели илюстрации (например за издания тип комикс).

Хартия “Лукс”, наричана преди “Belle”: има оттенък на слонова кост, а нейният обем (2), както и нейната плътност я правят особено подходяща за отпечатване на издания като романи и книги с джобен размер и и/или с по-малко страници.

Качествени естествени обемни хартии

Хартията на Helefoss, произведена в Швеция, има много автентичен вид, както по отношение на текстурата, така и по отношение на нейния оттенък. Тя е подходяща за отпечатване на романи, предназначени за широката публика или джобен формат за по-икономично производство.

За да откриете себе си в този свят от различни по вид, качество и нюанс обемни хартии, ви представяме следната таблица. Тя ще ви даде общ поглед, който ще ви помогне да направите своя избор по-лесно. Индексите на цените показват промяната в общата стойност на една книга от 196 страници, черно-бяла, формат А5, 1000 броя, в зависимост от използваната хартия.

Индексите на цените хартия роман

* Вариации в цената на крайния продукт (отпечатана книга) според използваната хартия.
** Колкото по-голямо е съдържанието на дърво в хартията, толкова по-жълта ще става тя с времето или когато е изложена на слънчева светлина.

Офсетова хартия

Използването на офсетова хартия е необходимо, ако съдържанието е съществено и търсите добър естетичен вид на книгата. По този начин може да се получи книга с дебелина над 60 мм. Така например, ако печатате на обемна хартия, романът ви може да бъде до 600 страници, ако използвате хартия от 80 гр. Ако изданието е по-голямо, ще трябва или да намалите теглото на хартията, или да го отпечатате в 2 тома. Обемната хартия най-често е с обем 2, докато офсетовата хартия е средно с обем от 1.25. Това е с около 50 % по-малка дебелина за един и същ грамаж. Следователно можете да отпечатате роман от 1000 страници върху офсетова хартия от 80 гр. и да останете в техническото ограничение от 60 мм. Изборът на офсетова хартия може да бъде продиктуван и от естетически причини и лични предпочитания, особено в случаите, когато не се цели на всяка цена да се получи книга с голямо гръбче.

Офсетовата хартия обикновено се използва в бял нюанс, но може да бъде също така и в слонова кост или кремава, за да придаде повече характер и оригиналност на вашите черно-бели книги. Офсетът съществува и в други цветове: розово, оранжево, червено, черно, зелено, жълто…, но тези опции се използват за по-специфични проекти.

Производители от цял свят предлагат офсетова хартия. Ето селекция на водещите от тях:

Maestro, IQ-print, Mondi: три имена за една и съща хартия (в зависимост от маркетинговия избор на производителите на хартия). Maestro е изключително популярна и се използва широко заради отличната си цена. Произвежда се в Италия. Имайте предвид, че обемът ѝ (1.3) е малко по-висок от средния за офсетовата хартия. Също така тя има много лек естествен жълт оттенък, за разлика от други офсетови хартии, които клонят към белия или синкаво бял цветови нюанси.

Fabriano fedrigoni, Arcoset (2 имена, една хартия): това е хартията на италианския производител Fedrigoni. За разлика от Maestro притежава обем от 1.25, а нюансът на хартията е по-близък до бяло. Произведена е от целулоза ECF, гарантирана без съдържание на киселини с алкален резерв, за дългосрочно съхранение.

Amber graphic : много бяла, без непокрита дървесна маса, тази хартия е предназначена за отпечатване на книги, речници, наръчници, брошури и каталози. Нейната белота благоприятства контраста на печата, текстовете и илюстрациите, които се възпроизвеждат с перфектно качество.

Офсетова хартия с нюанс слонова кост

Fedrigoni palatina: е продукт на Fedrigoni. Офсетова хартия със сатенено покритие и най-високо качество. Нейният оттенък на слонова кост и отличната непрозрачност я правят любима хартия на издателите. Гладка и непрозрачна, тя е идеална за перфектен печат с отлично попиване на мастилото.

Olin: гамата офсетова хартия на Antalis предлага много добър обем, отлична плътност и перфектно качество на отпечатването. Предлага се в три разновидности: Premium Olin Smooth офсетова хартия, налична в 5 нюанса на бялото и 15 грамажа; Olin Regular велен/пергаментна хартия, налична в 3 нюанса на бялото и 10 грамажа – нейната белота ще ви даде възможност да придадете повече обем и въздействие на вашите издания и Olin Rough офсетова хартия – много естествена на допир и осигуряваща перфектен завършек, налична в 3 нюанса бяло и 15 грамажа.

Производители от цял свят предлагат офсетова хартия. Ето селекция на водещите от тях:

Maestro, IQ-print, Mondi: три имена за една и съща хартия (в зависимост от маркетинговия избор на производителите на хартия). Maestro е изключително популярна и се използва широко заради отличната си цена. Произвежда се в Италия. Имайте предвид, че обемът ѝ (1.3) е малко по-висок от средния за офсетовата хартия. Също така тя има много лек естествен жълт оттенък, за разлика от други офсетови хартии, които клонят към белия или синкаво бял цветови нюанси.

Fabriano fedrigoni, Arcoset (2 имена, една хартия): това е хартията на италианския производител Fedrigoni. За разлика от Maestro притежава обем от 1.25, а нюансът на хартията е по-близък до бяло. Произведена е от целулоза ECF, гарантирана без съдържание на киселини с алкален резерв, за дългосрочно съхранение.

Amber graphic : много бяла, без непокрита дървесна маса, тази хартия е предназначена за отпечатване на книги, речници, наръчници, брошури и каталози. Нейната белота благоприятства контраста на печата, текстовете и илюстрациите, които се възпроизвеждат с перфектно качество.

Офсетова хартия с нюанс слонова кост

Fedrigoni palatina: е продукт на Fedrigoni. Офсетова хартия със сатенено покритие и най-високо качество. Нейният оттенък на слонова кост и отличната непрозрачност я правят любима хартия на издателите. Гладка и непрозрачна, тя е идеална за перфектен печат с отлично попиване на мастилото.

Olin: гамата офсетова хартия на Antalis предлага много добър обем, отлична плътност и перфектно качество на отпечатването. Предлага се в три разновидности: Premium Olin Smooth офсетова хартия, налична в 5 нюанса на бялото и 15 грамажа; Olin Regular велен/пергаментна хартия, налична в 3 нюанса на бялото и 10 грамажа – нейната белота ще ви даде възможност да придадете повече обем и въздействие на вашите издания и Olin Rough офсетова хартия – много естествена на допир и осигуряваща перфектен завършек, налична в 3 нюанса бяло и 15 грамажа.

Рециклирана хартия

Ако желаете романът ви да има екологичен щрих и ако съдържанието му пред(раз)полага, можете да използвате рециклирана хартия. Подобна на офсетовата, тя е все пак с малко по-висока цена и сивкав оттенък.

Cyclus рециклирана хартия: изработена от 100% рециклирани влакна, тази хартия е много подходяща, ако текстът ви е свързан или цели опазването на околната среда. Тя ще бъде в перфектна хармония с вашите цели, благодарение на автентичната си текстура и естествени нюанси.

Дизайнерска хартия: рядко използвана за отпечатване на романи, тази арт хартия позволява да се подчертаят вашите специални послания, благодарение на усещането при допир, нейната текстура и нюанси. Те ще ви помогнат да представите на читателя по уникален начин романи, които съдържат графични творби и/или арт снимки. Често илюстрациите, които придружават романа, се отпечатват като една (или повече) отделни кòли. Това позволява комбинацията на различни видове хартия. В този случай техническата и креативна помощ от консултант на Pulsio Print биха могли да бъдат безценни.

Хромови хартии (облагородени хромови/промазани хартии): много рядко се използват за романи, в които преобладават текстове и то само, ако това е желанието на автора или издателя. За сметка на това хромовите хартии се предпочитат за романи или арт книги, в които водещи или повече са илюстрациите. Обикновено хромовите хартии се предпочитат и за цветните вложки в черно-бели произведения.

Хромовата хартия е предпочитана за отпечатването на вложки, предимно съставени от снимки или илюстрации. Те могат да бъдат както цветни, така и черно-бели. Тъй като хромовата хартия е предимно бяла, обемната или офсетова хартия за текстовата част често се избира в бяло. Ако вашият избор е слонова кост/крем, тогава винаги бихте могли да отпечатате вложката с фон от слонова кост, за да запазите хармонията в нюансите. Грамажът на хартията за тази вложка се избира свободно от 90 до 130 г. По-високи грамажи са възможни, но само при концево шиене на книгата.

За всякакви съвети относно хартиите, не се колебайте да зададете въпросите си на нашия екип.

Ако искате да се запознаете визуално с видовете хартии и завършените модели, моля, посетете страница “Мостри“.

Формата

Завършеният формат на книгата се избира свободно от клиента. Той се формулира в мерни единици – сантиметри или милиметри, които обозначават размера на тялото на книгата (например 14,5 x 21 см или 145 x 210 мм). Ако изборът на формат е свободен, той не е непременно оптимизиран, следователно не е и най-икономичен. За да научите повече за многото възможности и ограничения при форматирането на роман, ви каним да прочетете следния абзац.

Най-популярните формати за роман са: 14 x 21 см и 16 x 24 см. Те предлагат удобно четене и лесно разтваряне на книгата. Имайте предвид, че при задаване на формат винаги се обозначава най-напред дължината и след това височината: 14L x 21H. Това дава възможност да не се обърква формат “портрет” с формат “пейзаж”. Първият е с параметри: 14 x 21 см, а вторият – 21 x 14 см.

Съществуват и други, по-малко типични формати: 12 x 18 см; 13 х 21 см; 15.5 × 23 см; и други. Интересно е да се отбележи, че е желателно да се запази правилното съотношение, донякъде подобно на златното сечение на Фибоначи: 1.61 (съотношение между дължината и височината). Ако даден артистичен дизайн го изисква и вие търсите оригиналност, можете да изберете всеки формат, в рамките на техническите граници на машините.

Корицата

На книжните рафтове или в библиотеката, корицата е това, което осъществява първия контакт между клиента и книгата. Привлекателният й вид е решаващ за събуждане интереса на читателя и влияе на неговия избор при покупка. Корицата се състои от два елемента: графичен визуален материал, който „хваща окото“ на клиента, и докосването, което го кара да иска да разлисти книгата. Няма точни рецепти, но ето няколко препоръки.

За визията на корицата: прекалено екзотични или нечетливи шрифтове не са препоръчителни. Всеки професионален шрифт е внимателно създаден – не го пренебрегвайте. Твърде контрастното фоново изображение може да „убие“ останалата информация на корицата; не се възползвайте максимално от всички възможности на филтри и ефекти, предлагани от съвременните инструменти за обработка на изображения (Photoshop или други), но избягвайте и прекалената баналност. И накрая: най-важното е корицата да е адаптирана към темата на романа.

За усещането при докосване: можете да използвате или стандартна хартия, наречена “едностранно-хромов картон”, тъй като тя се третира от едната страна, за да се запази по-голяма твърдост; или “двустранно-хромов картон”, ако искате повече гъвкавост на корицата. Търсите ли разнообразие и оригиналност, по-подходящи биха били дизайнерските арт хартии. Добър избор в този случай са и структурни хартии като Olin, Rives, Curious collection на Antalis и т.н. На корицата можете да изберете поставянето на обикновен лак, когато това е хартия, която вече е структурна. При стандартните хартии имате избор между различни покрития (мат, гланц, селективен лак, обемен лак, “soft touch”, “anti scratch”…) и специални ефекти, които можете да намерите на страницата “Стандартни покрития и специални ефекти“.

Накрая, за да създадете перфектната корица, техническият аспект при подготовката на файловете е от голямо значение. Ето нашето ръководство по тази тема: Препоръки за подготовка на файловете.

Твърда корица (известна още като “твърда подвързия”)

В исторически план всички корици на книги са били твърди. Според редакционните традиции в някои страни (особено англоговорящите), корицата на първото издание на книгата все още се създава с твърда корица (“hardcover“). Използването на твърда корица има своята практична страна – книга с твърда подвързия издържа по-дълго, по-устойчива е на външни влияния. Също така е по-приятно да се вземе в ръка.

Днес, когато предаването на книга от ръка на ръка е рядкост и четенето на книжен носител бавно отстъпва място на електронните книги, стойността на твърдата корица е преди всичко в нейната красота, автентичност , както и в луксозния й външен вид.

Видовете твърда корица според „обличането“ на картона са: хартиено облекло, платнено облекло и смесено облекло (платно и хартия). Обърнете внимание, че специалните ефекти и други покрития се прилагат изцяло за твърди корици.

“Мека” корица с термолепене, термолепене ПУР или концево шиене

Тази подвързия е традиционна и най-често срещаната при издаването на романи. Корицата се нарича “мека”, защото максималният ѝ грамаж е 350 г – едностранно хромова или 400 г двустранно хромова.

Крилата /подгъвите/ на една мека корица могат да увеличат стойността на книгата, но също така да носят допълнителна информация за автора или за съдържанието. Те могат да послужат като своеобразен мост между цветното покритие и черно-бялото тяло на книгата. Препоръчителният грамаж за подгъвите е 235/250 г и не трябва да надвишава 270 г. Добавянето на подгъви увеличава цената с около 0.59 лв./бр.

Книговезане

Стандартно термолепене

Подвързващ метод, който залепва корицата и различните страници на книгата, събрани в няколко коли, чрез нагорещено лепило.

Термолепене PUR

Идентичен процес като при класическия вариант с тази разлика, че тук се използва специално полиуретаново лепило, наречено ПУР. То позволява да се залепят качествено по-дебели книги, особено такива с хартия с покритие и хартия, чийто грамаж е повече от 130 г, независимо от дебелината на произведението.

Концево шиене

Метод на подвързване, който се използва, когато в изданието има голям брой кòли. В този случай те се пришиват в допълнение към залепването. Въпреки че лепилото PUR може да замени шевовете в някои случаи, пришитата книга притежава по-елегантен вид.

На базата на книга от 196 страници в черно-бяло, формат А5, 1000 броя, ето каква би била примерната крайна цена:

вариацията на крайната цена роман черно-бяло

Можете да видите видовете оформяне, като посетите страницата „Книговезане“.

Покрития

Целта на прилагането на някои покрития на корицата (ламиниране, лакове и др.) не се състои само в това да направите черно-бялата си книга различна от другите. Покритията често имат чисто практична роля. Ламинираното покритие предпазва или служи като опора за други орнаменти като селективните или обемни лакове; UV или машинният лак ще предпазят художествената или арт хартия, чиято повърхност е крехка и може да бъде изцапана. На платното, с което се облича твърдата подвързия, не може да се печата, единственият начин да „напишете“ нещо е да използвате сухо преге, топъл печат или ситопечат.

Други елементи, които могат да завършат външния вид на вашия роман: добавете обложка на твърдата или мека корица, лента или бандерол, единично фолиране, разделител, ласе, капителбанд (в случай на твърда корица).

Следната таблица ще ви даде някои насоки в зависимост от бюджета и желанията ви:

позициониране и цена за роман

Консултантите на Пулсио Принт са на ваше разположение, за да ви предложат идеи от началото на създаването на вашето издание до раждането на един красив роман, със съвършен външен вид и съдържание.

Изчислете икономията, която ще направите от печатането сега!